8 tips om je publiek in slaap te wiegen.

Wie wil er nu inspirerende en beklijvende presentaties geven? Presentaties waarbij het publiek van het eerste tot het laatste moment zo geboeid is, dat het vergeet te tweeten hoe geweldig de spreker is en hoe inspirerend haar of zijn verhaal?

Iedereen kan boeiende presentaties geven. Daarentegen vraagt het wel om een reeks vaardigheden en koppigheid om toch die ultieme presentatie te geven, waarbij je publiek al na enkele minuten indommelt en pas wakker wordt als de lichten weer aangaan.

Het is een uitdaging en ik geef je graag 8 tips waarmee je je succes als Klaas Vaak verzekert.

 

1. Maak je presentatie extra lang.

Niemand houdt van korte en krachtige presentaties. Maak je presentatie dus lekker lang, minstens één uur, liefst nog wat langer. Twijfel je of je verhaal wel vervelend genoeg is? Voeg er dan nog een stuk aan toe dat absoluut niets met het onderwerp te maken heeft en boom daar flink over door.

“The secret of being a bore, is to tell everything.” – Voltaire

2. Een ijsbreker is absoluut niet nodig.

Het concept ‘ijsbreker’ is werkelijk overroepen en bovendien gedateerd. Welk publiek wil er nu vanaf de eerste seconden in een presentatie meegezogen worden? Ze komen toch om te slapen, niet? Probeer dus vooral niet om in die eerste minuut contact te maken en vertrouwen te winnen. Zo riskeer je immers om de aandacht te trekken. En dat willen we niet, toch?

Zeker vermijden:

  • wachten tot je publiek stil is.
  • oogcontact maken met je publiek.
  • beginnen met een vraag, een quote of iets actueels.

3. Breng je publiek in verwarring.

Het ijs niet breken was al een goed begin. Verbrod het nu niet door je publiek te vertellen wat je van plan bent of waarom ze naar je zouden moeten luisteren. Je zou hun interesse wel eens kunnen trekken en dat houdt hen wakker. Maak je presentatie daarom zo ingewikkeld mogelijk, zonder duidelijke structuur of relevante voorbeelden en wijk zoveel mogelijk af van je kerngedachten. Laat die laatste trouwens sowieso achterwege.

4. Sluit niet af en vraag niet om vragen.

Om in schoonheid te eindigen, sluit je zeker niet af met een samenvatting of een conclusie. Wie weet schiet je publiek net wakker en krijgen ze je boodschap toch nog mee. Houd het rustig en zeg gewoon: “Dit was het dan” of “Bedankt voor uw aandacht”. Een vragenronde is zeker niet aan de orde!

5. Vermijd humor!

Een veel gemaakte fout van sprekers is dat ze hun publiek willen laten lachen. Haal die humoristische noten dus uit je presentatie. Je publiek heeft zich vrijgemaakt om te komen luisteren naar een vervelende, langdradige, doordravende presentatie, niet om te lachen! Geef hun dus waar voor hun geld en houd het ten alle tijde doodernstig.

6. Oefen niet.

Oefening baart kunst en dat willen we nu eenmaal niet. Luidop oefenen, voor een spiegel of webcam, is nergens voor nodig. Waarom zou je willen weten hoe je klinkt of hoe je overkomt bij je publiek? Dat zou je wel eens kunnen verleiden om je presentatie te herwerken, aan te passen, te herwerken, aan te passen, … en uiteindelijke te verbeteren. Niet oefenen dus!

7. Beweeg niet.

Zorg ervoor dat je stokstijf stilstaat op het podium en dat je je handen en armen niet beweegt terwijl je praat. Het zou je verhaal teveel ondersteunen. Houd je mimiek onder controle en vermijd teveel gelaatsuitdrukkingen. Met je non-verbale enthousiasme riskeer je immers om je publiek mee te trekken in je verhaal en dat is wel het laatste wat je wil.

8. Vertel geen verhaaltjes.

Storytelling mag dan een nieuwe rage zijn, bezondig je er vooral niet aan. Mensen zijn gek op verhalen, smullen ervan en hangen meteen aan je lippen. Laat je dus in je slaapverwekkende presentatie niet verleiden om de aandacht van je publiek te trekken met een engagerend, enthousiasmerend of motiverend verhaal. Houd het saai en zakelijk, focus op technologie, marktstudies en financiële prognoses, gebruik geleerde woorden en vergeet vooral je vakjargon niet.

Alle gekheid op een stokje …

Met de tips die je net gelezen hebt, slaag je er ongetwijfeld in om een vervelende, saaie en slaapverwekkende presentatie te geven. Je mag erop rekenen dat je publiek zich nadien nauwelijks bewust zal zijn van de boodschap die je wilde brengen, laat staan dat ze die zullen onthouden of dat ze in actie zullen komen.
Anderzijds, door deze tips NIET te volgen, kan je er zeker van zijn dat je je publiek boeit en engageert en dat je boodschap zal inslaan en aanzetten tot de gewenste actie.

Veel succes!

Ann Beckers

Presenteren kan je leren!

 

Wil je je inschrijven voor één van de open workshops ‘Spreken / Presenteren met Impact’? Klik dan hier voor meer informatie. Verkies je personal coaching of wil je deze workshop in-company organiseren? Neem dan rechtstreeks contact op met Ann Beckers.