Error showing flash-object.

LinkedIn - Facebook - Twitter. 

Sociale media zijn absoluut geen vervanging voor netwerkevents, maar zonder meer wel een geweldige aanvulling ervan. Soms lijkt het nochtans of alles kan en alles mag op het Internet, alsof goede omgangsvormen niet gelden voor digitaal netwerken. Niets is minder waar.

Men zegt wel eens dat social media de cafétoog hebben vervangen en dat is niet per se een slechte zaak. Het is echter wel belangrijk om te weten of je in een voetbalkantine zit of in de skylounge van een of ander trendy hotel.

Ieder medium heeft zijn eigen regels en net als op café vlieg je buiten als je je niet gedraagt. Zo was dat vroeger, zo is dat nog steeds. LinkedIn is een zakelijk netwerk, met vrij formele contacten. Facebook daarentegen is nog steeds een hoofdzakelijk sociaal netwerk, maar wordt steeds meer zakelijk gebruikt en de contacten verlopen vrij informeel. Twitter is zowel een zakelijk als sociaal netwerk, waar iedere gebruikersgroep (studenten, zakenmensen, journalisten, artsen, voetbalfans, wereldverbeteraars, filatelisten, criticasters, …) er zijn eigen omgangsvormen op nahoudt.

De spelregels worden gecreëerd door de groep. Wie ze kent, kan het spel spelen.

Wil je nog meer tips om productief te netwerken? Schrijf je dan hier in voor één van de open workshops 'Productief Netwerken'. Hierin maak je eerst en vooral een inzicht in de strategie en de dynamiek achter het moderne netwerken en krijg je de nodige tips & tricks om met succes online en offline te netwerken.