Wat is een Elevator Pitch?
Een elevator pitch is een korte en krachtige voorstelling van jezelf of van je bedrijf, die je gesprekspartner
▪ begrijpt,
▪ onthoudt,
▪ makkelijk kan doorvertellen.
Wat is het belang van je Elevator Pitch?
Het doel van een pitch is dat je gesprekspartner kan inschatten of je al dan niet
▪ nuttig en interessant bent
▪ voor haar/hem of haar/zijn netwerk.
De vorm van een sterke Elevator Pitch
Een sterke Elevator Pitch is
▪ kort & krachtig,
▪ duidelijk & concreet.
De inhoud van een sterke Elevator Pitch
Inhoud en lengte zijn afhankelijk van de situatie en je gesprekspartners. Als je je pitch in verschillende modules opdeelt, ben je voorbereid op uiteenlopende situaties. Afhankelijk van de situatie gebruik je die stukjes die je nodig hebt.
Mogelijke modules
▪ Wie ben je? Voor welk bedrijf werk je?
▪ Wat doe je? Wat is jouw specialiteit, je expertise?
▪ Wie is jouw doelgroep?
▪ Welk probleem los je op met je product of je dienst? Hoe ontzorg je je klant?
▪ Welke toegevoegde waarde of voordeel levert dat aan je klant?
▪ Waarom moet men voor jou kiezen en niet voor iemand anders?
▪ Waar kan men jou mee helpen? Waar ben jij naar op zoek?
▪ Wat is jouw Call to Action? Wat wil je dat jouw gesprekspartner doet?
Extra tips
▪ Laat je pitch heel natuurlijk klinken, spreek dus geen schrijftaal.
▪ Gebruik de ik-vorm, zeker als je een eenmanszaak hebt.
▪ Maak je pitch interactief, laat hem overgaan in een gesprek.
Een Elevator Pitch is nooit af. Het is een proces in beweging. Een goede pitch schrijven is niet makkelijk. Goed pitchen is nog moeilijker. Dat leer je al gaandeweg, door te oefenen en door het veel te doen.