Error showing flash-object.

Speed daten, wat is dat?

 

 

Enkele dagen geleden gaf ik een lezing voor een groep ondernemers. Achteraf kwam de wereldrecordpoging Speed Business Dating in Hasselt ter sprake. Alhoewel ik niets met de organisatie te maken heb, leek het mij, als netwerkcoach en als geboren en getogen Limburger, mijn morele opdracht om het publiek hiervoor te enthousiasmeren. Dat lukte aardig, er wordt een bus ingelegd!

Tijdens het gesprek kreeg ik twee onverwachte vragen: “Wat is speed daten?” en “Wat is de Versus?” Neen, de Versus is geen planeet! Voor meer informatie verwijs ik naar Google. Wat het speed daten betreft, geef ik graag zelf wat meer uitleg en nuttige tips.

Netwerken met een doel, maakt netwerken productief.

Als ik goed werd ingelicht, heeft de recordpoging die JCI, met de steun van Voka, Unizo en VKW in Limburg organiseert,een dubbel doel. Enerzijds wil men 1000 speed daters samenbrengen om in het Guiness Book of Records te komen. Anderzijds is dit doel slechts een middel om een ambitieuzer doel te bereiken, nl. om de Limburgse economie, na de sluiting van Ford Genk, een sterke boost te geven. Dat kan enkel als zakenmensen mekaar ontmoeten, de koppen bij elkaar steken, samen plannen maken en nieuwe initiatieven nemen. Dat kan enkel als er sterk genetwerkt wordt.

Wat is speeddaten?

In een zakelijk kader kan je speed daten best omschrijven als het leggen van korte contacten tussen professionals, die willen aftasten of ze interessant zijn voor mekaar - of voor mekaars netwerk - bij het bereiken van een bepaald zakelijk doel.

Bij de wereldrecordpoging in Limburg ontmoeten de deelnemers 20 mensen, met wie ze telkens 3 minuten praten. Niet zomaar wat babbelen, maar wel interessante informatie uitwisselen, waardoor het duidelijk wordt of ze voor iemand interessant zijn of niet. Na 3 minuten gaat de gong en dan schuift men door naar een volgende date.

Speeddate-tips

Als je efficiënt wil speed daten, respecteer je best de volgende tips, die trouwens ook bij andere vormen van netwerken belangrijk zijn.

Voor het event

  • Zorg voor een goede elevator pitch, waarin je kort en bondig, concreet en duidelijk zegt wie je bent, wat je doet, welke problemen je oplost en wat de meerwaarde hiervan voor je klant is. Niet makkelijk om dit in 1 à 1,5 minuut te doen! Hulp nodig bij je elevator pitch? Klik hier.
  • Informeer je online over het event en de deelnemers.
  • Breng voldoende visitekaartjes mee. Visitekaartjes zijn de aanzet tot verder contact.

Tijdens het event

  • Zorg voor een positieve 1ste indruk. Met andere woorden: kam je haren, poets je tanden, trek een net pak aan. And … put a smile on your face!
  • Geef een stevige handdruk en stel jezelf professioneel voor (elevator pitch).
  • Stel een zoekvraag. Vertel je gesprekspartners naar wie of wat je op zoek bent of waarmee ze jou kunnen helpen. Als je dat niet expliciet vertelt, hebben ze er het raden naar.

Na het event

  • Nodig je nieuwe contacten ook online uit om te connecteren, bv. via LinkedIn. Doe dat met een gepersonaliseerd bericht.
  • Denk goed na over welke nieuwe contacten interessant zijn, niet enkel voor jou maar ook voor je netwerk. Breng die mensen met mekaar in contact.
  • Houd je beloftes. Geef beloofde informatie, telefoonnummers, e-mailadressen , … ook effectief door.

Taboes

  • Netwerken is niet verkopen. Laat je orderboekje thuis!
  • Negeer de bel niet en respecteer je eigen spreektijd.
  • Netwerk niet alleen voor jezelf. Houd de behoeften van je netwerk in je achterhoofd.

 

Spreken we af op het Speed Business Dating Event, op 17 november, in Hasselt ? Online inschrijven doe je via www.limburgsterknetwerk.be.

 

Wens je bijkomende inlichtingen over netwerken of heb je andere vragen, opmerkingen of suggesties?

Neem dan vrijblijvend contact op met Ann Beckers via

0479 40 91 99,

info@abtraining.be,

www.ABTraining.be,

of via onderstaande link.