Error showing flash-object.

Please tell me why!

Onlangs heb ik de kaap van 1000 connecties overschreden op LinkedIn. 1000 connecties zijn er heel wat, maar het hadden er nog veel meer kunnen zijn. Ik houd er echter niet van om een massaal netwerk op te bouwen dat vooral uit contacten bestaat en niet uit relaties. Daarom vind ik het een minimumvereiste dat ik weet wie je bent, waar we mekaar ontmoet hebben of waarom je met me wil linken, alvorens ik dat ook effectief doe.

En daar knelt het digitale schoentje. Meestal krijg ik helemaal geen tekst en uitleg bij een connectieverzoek. Nee, meestal krijg ik de standaardtekst die LinkedIn klaargezet heeft om te connecteren: “Beste Ann Beckers, Ik zou graag een connectie met u maken.” En dan start dat liedje van Bronski Beat uit de jaren ’80 in mijn hoofd: “Tell me why-y-y!”. Ondertussen al minstens 500 keer, maar meer waarschijnlijk rond de 1000 keer. En ik kan je verzekeren, al vond ik deze hit indertijd een knaller, momenteel knallen er andere dingen in mijn hoofd als ik de eerste noten hoor.

Ik kan meerdere goede redenen aanhalen om niet de standaarduitnodiging van LinkedIn te gebruiken om te connecteren. De meest doorslaggevende is misschien wel dat je met deze formule een grotere kans loopt dat je verzoek niet ingewilligd zal worden. Maar eigenlijk vind ik het gewoonweg een vorm van elementaire beleefdheid dat, wanneer je ergens aanbelt en vraagt om binnen te komen, je eerst even vertelt wie je bent en waarom je wil binnenkomen. Dus ook op LinkedIn.

Laat ik echter maar stoppen met me druk te maken en meteen een alternatief bieden. Als je iemand professioneel en stijlvol wil uitnodigen om te linken doe je dat op de volgende manier:

  1. Je gaat naar het profiel van de persoon in kwestie;
  2. Daar druk je op het blauwe knopje met “connect”;
  3. Vervolgens formuleer je een vriendelijke, interessante en verduidelijkende uitnodiging.

 

Wat vertel je in die persoonlijke uitnodiging? Waarom je met de persoon in kwestie wil linken. Dat kan zijn omdat je elkaar onlangs ontmoet hebt. Of omdat je de persoon in kwestie interessant vindt en wil volgen. Of omdat je in de toekomst misschien wil samenwerken. Het maakt niet uit wat de reden is, maar vermeld ze. De kans dat de persoon in kwestie hierdoor niet met je zou willen linken is bijzonder klein, tenzij je reden natuurlijk van bedenkelijk allooi is.

Waarom zoveel drukte om een onnozele formulering? Om verschillende redenen. Ik haalde al aan dat ik absoluut geen behoefte heb aan een enorm online netwerk dat ik van toeten of blazen ken. Ik vertelde je ook al dat ik het onbeleefd vind als je je niet netjes voorstelt. En bovenal lijkt het me niet aangewezen om op die manier je eerste online indruk te maken.

Maar zeg nu zelf, ga jij graag op in de massa? Denk je echt dat je professioneel zal scoren door je te gedragen als de grote meerderheid, want jammer genoeg doet de grote meerderheid het zo. Of wil je je graag onderscheiden van al je concullega’s en meteen een sterke online indruk maken, eentje die blijft hangen? Aan jou de keuze, het is jouw imago.

Als je mij een standaarduitnodiging stuurt, krijg je van mij - voorlopig toch nog - een persoonlijk antwoord terug, dat ondertussen door het veelvuldig gebruik een template op zich geworden is.

Beste meneer X
Beste mevrouw Y

Bedankt voor de uitnodiging om te linken. Mijn geheugen laat me echter in de steek: hebben we mekaar onlangs ergens ontmoet? Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groeten

Ann Beckers

En meestal krijg ik dan een vriendelijk berichtje terug, waarna ik hoogstwaarschijnlijk (de uitzonderingen bevestigen de regel) onmiddellijk je uitnodiging aanvaard. Als ik echter na twee weken nog geen reactie krijg, gaat je verzoek onverbiddelijk de prullenmand in. Ik meen hier immers uit te mogen afleiden dat ik jou eigenlijk niet echt interesseer of dat je vinger per ongeluk op de connectieknop onder mijn foto terecht gekomen is. Een digitale vergissing.

 

Ann Beckers
18 mei 2015

Heb jij nog geen overtuigend LinkedIn-profiel? Of weet je nog niet hoe je hiermee productief kan netwerken? Schrijf je dan in voor de workshop "Netwerken via een sterk LinkedIn-profiel". Zo haal je binnenkort veel meer uit je professionele netwerk.

Wil je deze workshop binnen je bedrijf organiseren? Neem dan gerust contact met mij op. Ik help je graag verder.

 

          Ann Beckers

          0479 40 91 99,

          info@abtraining.be,

          www.ABTraining.be,

          of via deze link: