Error showing flash-object.

Candid camera?

Maandagavond sprak ik af met een vriendin, die voor de gelegenheid de naam Emanuella krijgt, om gezellig bij te praten. We kozen voor een eetcafé, dat al jaren de reputatie van “place to be” heeft. Als ik me niet vergis kwam het concept uit Parijs. Destijds was het echt uniek en very trendy, hetgeen onvermijdelijk voor heel wat minder geslaagde imitaties zorgde.

Ook de bediening kreeg extra aandacht, zowel qua outfit als qua stijl. Heel vernieuwend. Er liep zelfs een wedstrijd voor de beste kelner van het seizoen. Ik kan je verzekeren dat er – zeker dat jaar – een ware strijd heerste onder de garçons om met de eretitel te gaan lopen. Eetcafé-etiquette op en top! “Goede avond dames! Wilt u alvast iets drinken? Zal ik u ook de restaurantkaart brengen? Had u graag water bij het eten? Plat of liever bruis? Natuurlijk kan u afrekenen. Wilt u nog een koffie? Ik kom er zo aan …”

Dit jaar liep de wedstrijd blijkbaar niet. We hebben er in ieder geval niets van gemerkt. Emanuella en ik hadden een heel intensief, vrij ernstig gesprek. Maar dat belette niet dat de kelner er steeds weer in slaagde om onze aandacht te trekken. Uiteindelijk werkte zijn gedrag zelfs op onze lachspieren. De moeite waard om hier een korte blog aan te besteden, met enkele tips om de wedstrijd van beste kelner NIET te winnen.

Hoe word ik NIET de beste kelner van het jaar?

Tip 1 : Goede avond

Begroet de mensen niet als ze binnenkomen en dus ook niet als ze buiten gaan . Het zou te enthousiast overkomen. De tent zit trouwens bijna vol.

Tip 2 : De bierkaartjes

Viltjes onder de glazen geeft natuurlijk meer cachet. Maar, leg ze nooit zomaar neer. Mik ze op de tafel, net alsof het kleine frisbees zijn. Met wat geluk bedien je zelfs een tafel verderop. (Een nieuwe discipline voor de Olympische Spelen 2016?)

Tip 3 : De kaart aub

Niet aanpappen met de klanten. Vraag de mensen kort: “Eten? Drinken?” En zwaai daarbij met de corresponderende kaarten, maar breng de klanten vooral niet in de verleiding om iets te bestellen dat ze aanvankelijk niet van plan waren. Het is crisis voor iedereen!

Tip 4 : Houd afstand

Dus, niet te “close” worden. Als de klanten je roepen houd je een afstand van minstens 3 meter. Een niveauverschil is ook ok, vooral als jij op de bovenste verdieping staat. Laat de klanten maar roepen wat ze willen bestellen. Het kan een inspiratiebron zijn voor de andere gasten.

Tip 5 : Olijven

Stel voor om olijven te brengen als de klanten om chips vragen. Iedereen krijgt chips bij het aperitief, maar als de klant erom vraagt, dan breng je liever olijven. Anders raakt de chips te snel op.

Tip 6 : 8 vingers en 2 duimen

10 in totaal. Genoeg om minstens 10 lege glazen mee te dragen. Discothekenstijl? Het moet vooruit gaan! Voor “ne plateau” is er geen tijd. Te gevaarlijk trouwens. Of is er nog een betere reden?

Tip 7 : Discussieer met de klant

Discussieer met de klant, bv. over de zuurtegraad van de mozarella. Geef hem vooral géén gelijk. En zorg dat de volumeknop hoog genoeg staat. De andere gasten smullen van dit soort entertainment. De dienst is toch inbegrepen in de prijs, of niet?

Tip 8 : Verontschuldig je niet

Ook niet als je de verkeerde bestelling brengt. Of als je de bestelling überhaupt niet brengt. Of als je de chips vergeet. Of als je de mensen tegen hun voeten schopt. Ze moeten leren hun voeten bijhouden! En dus ook niet als de mozarella zuur is, want dat is die niet. De hele keuken is het daarover eens!

Het was een gezellige avond, waarbij we af en toe onze wenkbrauwen fronsten en ons op een bepaald moment zelfs afvroegen waar de verborgen camera hing. Dat was toen de kelner met het vergeten glas wijn kwam en zei dat dat er eentje van het huis was.

Een lieve jongen eigenlijk, die met een beetje meer opleiding zeker goed zou scoren bij de kelnerverkiezing.

Of was het toch Candid Camera? Van Hans Otten of Peter Van Asbroeck nochtans geen spoor.

 

Ann Beckers

09/08/2012

Meer informatie over zakelijke etiquette & omgangsvormen : www.ABTrainingen.be